Hyvä koulureppu on helposti säädettävä ja hyvin istuva

Mediatiedote 27.7.2017

Kasvuikäisen luusto kehittyy ja kasvaa, joten koulurepun koolla, painolla ja säädettävyydellä on merkitystä. Reppu sisältöineen saisi painaa enintään 15 prosenttia lapsen omasta painosta. Jos reppu painaa enemmän, se kuormittaa hartioita ja vaikuttaa ryhtiin. Seurauksena voi olla esimerkiksi päänsärkyä.

– Hyvä reppu on oikeankokoinen ja helposti säädettävä. Säädettävillä ja sopivan levyisillä olkahihnoilla varmistetaan repun oikea asento selässä. Reppu on lapselle liian iso, jos se ulottuu pepun päälle. Ostoksille kannattaa lähteä yhdessä koululaisen kanssa, jotta hän voi kokeilla reppuja ja testata niiden ominaisuuksia, selkäneuvonnan koordinaattori Maria Sihvola Selkäliitosta kertoo.

Viisi vinkkiä reppuostoksille

1. Älä osta pienelle koululaiselle liian isoa reppua. Reppu sisältöineen saisi painaa enintään 15 prosenttia nuoren omasta painosta. Noin 10–15 litran reppu on tilavuudeltaan pienelle koululaiselle sopiva.
  2. Hyvät olkahihnat ovat säädettävät. Repun tulisi istua hyvin hartioista ja mukailla selän linjaa. Jos reppu roikkuu irti selästä, se vaikuttaa kehon painopisteeseen ja sitä kautta ryhtiin ja kävelyasentoon. Aikuisen kannattaa tarkastaa säännöllisin väliajoin, että koululaisen repun säädöt ovat riittävän kireällä. Olkahihnojen on myös hyvä olla pehmustetut ja sopivan levyiset. Liian leveät olkahihnat saattavat hiertää olkavarsia ja rintakehää.
  3. Repun takaosan tulee olla tukeva ja jämäkkä, mutta silti pehmeä selkää vasten. Lisäksi kannattaa varmistaa, että takaosa on hyvin tuulettuva, jotta selkä ei hiostu.
  4. Isommassa ja painavammassa repussa on hyvä olla myös lannevyö ja rintaremmi.
  5. Lukuvuodessa on noin 190 koulupäivää, joten repun materiaalin tulee olla kulutusta kestävä, vedenpitävä ja heijastimilla varustettu.

Katso lisää vinkkejä repun valintaan Selkäliiton Selkäkanavalta

selkäneuvonnan koordinaattori Maria Sihvola, puh. 050 465 7884, maria.sihvola(a)selkaliitto.fi

Facebook: Selkakanava
Twitter: @selkakanava
Instagram: @selkakanava
Youtube: Jumppakissa

Selkäliitto on kansanterveys-, liikunta- ja vammaisjärjestö, jonka tavoitteena on ehkäistä selkäoireita ja -sairauksia. Liitto tarjoaa Käypä hoito -suositusten mukaista tietoa selän terveydestä, neuvontaa ja koulutusta. Selkäliittoon kuuluu 32 selkäyhdistystä, joissa on noin 9 500 henkilöjäsentä. Selkäyhdistykset tarjoavat jäsenilleen eri puolella Suomea ohjattua liikuntaa, vertaistukea sekä luento- ja virkistystilaisuuksia. Tietoa selästä ja vinkkejä selän itsehoitoon on saatavilla Selkäliiton verkkopalvelussa Selkäkanava.fi. Selkäliiton tämän vuoden teema on Tosimiehen selkätreeni.

Kuva: Shutterstock