Spinaalistenoosi eli selkäydinkanavan ahtauma

Kokeile selän lepo- ja rentoutusasentoja

Selkäydinkanavan ahtaumalla (spinaalistenoosilla) tarkoitetaan tilaa, jossa selkänikamien renkaiden muodostama selkäydinkanava ahtautuu ja puristaa selkäydinkanavassa olevia hermoja. Tavallisimmin ongelma on seurausta ikääntymisen myötä syntyvistä sinänsä normaaleista nikamien, nikamavälilevyjen tai pikkunivelten rappeumamuutoksista. Spinaalistenoosipotilaat ovat yleensä yli 60 vuotiaita. Yleisin spinaalistenoosin oire on kävellessä paheneva alaselkä- ja alaraajakipu, alaraajojen väsyminen, puutuminen tai pistely, joka säteilee pakaroihin, reisien takapinnoille ja joskus varpaisiin saakka. Selän taakse taivutus useimmiten pahentaa oireita selvästi, sillä silloin selkäydinkanava ahtautuu. Oireet helpottuvat etukumara-asennossa joko istuen tai nojaten, koska tällöin selkäydinkanava väljenee.

Spinaalistenoosin oireet voivat ilmetä myös selällään maatessa. Silloin auttaa polvien tukeminen tyynyllä pieneen koukkuasentoon, samoin kylkimakuuasento. 

Lievien oireiden hoidossa voi käyttää tavallisia kipulääkkeitä. Myös lannerangan tukiliivi voi olla avuksi. Lisäksi selkärangan liikkuvuutta parantava ja lihaksia vahvistava voimistelu ja erityisesti lonkan alueen lihasten venyttely voi auttaa oireisiin.

Ahtauman avartaminen leikkauksella on harvoin tarpeen ja voi tulla kyseeseen vain, jos kipu käy sietämättömäksi tai uhkaa päivittäistä selviytymistä. Kahdeksan vuoden pitkäaikaisseurannassa leikkaushoidosta ei ole on todettu olevan enemmän hyötyä kuin tavanomaisesta hoidosta (lääkärin seuranta, kipulääkkeet ja fysioterapia).

 

Spinaalistenoosi ei estä liikuntaa

Spinaastelistenoosipotilaalle eli selkäydinkanavan ahtaumasta kärsivälle henkilölle suositellaan pyöräilyä ja kuntopyöräilyä. Niissä harjoittelu tapahtuu asennoissa, jotka tuottavat vähemmän kipua ja oireita. Vatsalihaksia vahvistamalla, rintarangan liikkuvuutta parantamalla ja lonkan koukistajien kireyksiä poistamalla voidaan lievittää oireita. 

Valitse itsellesi sopivia liikkuvuusharjoituksia oheisesta videosta.

 
 

 

 

Selkäkanava