Selkä- ja vatsalihasharjoittelu estää lievän skolioosin pahenemista

Skolioosin tutkiminen

Skolioosilla tarkoitetaan selkärangan käyryyttä tai vinoutta.  

Skolioosi voi olla toiminnallinen, jolloin se voi johtua esimerkiksi jalkojen pituuserosta, lihasepätasapainosta tai toispuolisista asennoista, yksipuolisista liikuntatottumuksista tai huonosta ergonomiasta.

Kipuskolioosi on myös toiminnallinen selän vinous ja se voi liittyä äkilliseen selän venähdykseen kuten noidannuoleen, selän pikkunivelten kivuliaaseen lukkiutumiseen tai iskiakseen. Silloin selkälihasten jännitys vetää selän vinoon. 

Skolioosi voi olla myös rakenteellinen eli idiopaattinen, jolloin sen tarkkaa syytä ei tunneta. Rakenteellista, kierteistä skolioosia pidetään geneettisenä liittyen aivojen ja lihasten väliseen toimintahäiriöön. Selän käyryydessä voi olla kyseessä aivoperäinen lihasten säätelyhäiriön oire.

Skolioosissa aivorungon alueet, jotka normaalisti säätelevät asennon kontrollia automaattisesti, eivät vie aivoille tietoa poikkeavasta asennosta eikä automaattista asennon korjaamista tapahdu. Skolioosissa selkälihakset eivät ole heikot, ne eivät vain saa oikeaa tietoa.

Idiopaattisessa skolioosissa geenit määräävät käyryyden voimakkuuden. Rakenteellisen skolioosin seulonta kuuluu kouluterveydenhuoltoon ja se havaitaan tavallisesti murrosiässä. Yli 80 % skoliooseista tavataan tytöillä.

Tavallisesti tilannetta seurataan ja skolioosin pahentuessa lapsi tai nuori ohjataan erikoissairaanhoitoon. Siellä arvioidaan, tarvitaanko esimerkiksi korsettihoitoa tai vaikeimmissa tapauksissa leikkaushoitoa. Skolioosin vaikeusaste voidaan määritellä röntgenkuvauksella.

Skolioosi ei vaadi hoitoa, mikäli vaiva ei pahene iän myötä. Selkävaivojen vähentämiseksi suositellaan välttämään

 

Kaikille potilaille suositellaan vatsa- ja selkälihasten harjoittelua fysioterapeutin ohjauksen mukaisesti. Harjoittelu ei oikaise rakenteellista skolioosia, mutta se auttaa selkää ja lihaksia pysymään vahvoina ja toimivina. Selkä- ja vatsalihasharjoittelun on osoitettu estävän lievän skolioosin (alle 20 astetta röntgenkuvassa) pahenemista.

 

Tavallisten ihmisten tarinoita 

Lue Marian kokemuksia skolioosista

 

Keskivartalotreeni auttaa pitämään selkäkivut loitolla

 

Lisätietoa selästä ja selän hoidosta

 

Selkäkanava