Selkäystävällisiä vinkkejä renkaiden vaihtoon

Renkaidenvaihto kannattaa tehdä selkää säästäenAutonrenkaiden vaihdossa kannattaa kiinnittää erityistä huomiota työasentoihin. Oikeilla työasennoilla voit välttää äkilliset lipsahdukset ja selän kipeytymiset.
 
Renkaiden vaihtoon kannattaa myös varata riittävästi aikaa, sillä kiireessä sattuu vahinkoja helpommin.
 

Renkaiden vaihto ergonomisesti

  • Lämmittele lihaksia ennen renkaiden vaihtoa tekemällä kyykistyksiä, vartalon kiertoliikkeitä sekä käsivarsien ja olkapäiden pyörityksiä.

  • Siirrä renkaat auton lähelle esimerkiksi kotti- tai nokkakärryillä. Kanna rengas hallitussa asennossa lähellä vartaloa tai vieritä rengasta lyhyitä matkoja.
     
  • Kun irrotat pölykapselin, koukista polvia ja vältä selän kiertoa. Vaikka työvaihe on kevyt, pidä selkä silti suorassa.
     
  • Kun avaat ja kiristät renkaan pultteja, työskentele polvillasi, kyykyssä tai toispolviseisonnassa. Seisten selän asento jää kumaraksi, mikä kuormittaa ristiselkää. Jos joudut käyttämään pulttien avaamisessa voimaa, esimerkiksi painamaan jalalla avainta, varo, ettei jalkine lipeä liukkaan avaimen varren pinnalta. Äkillisen lipeämisen seurauksena voi kaatua.
     
  • Jos käytät auton omaa tunkkia, paras asento on olla maassa polvillaan, jotta pystyt pitämään selän suorassa. Hallitunkkia käyttäessäsi vältä selän kumaraa asentoa, jousta polvista tai asetu toispolviseisontaan.
     
  • Kun irrotat tai nostat rengasta, jännitä keskivartaloa kevyesti ja tehosta näin vartalonlihasten tukea selälle. Rengasta nostaessasi käytä jalkalihaksia, vältä nostamista käsillä ja hartioilla. 
     
  • Huomioi turvallisuus kaikissa työvaiheissa. Jos mahdollista, tee työ valoisaan aikaan, sillä se vähentää osaltaan tapaturmariskiä. Muista tarkistaa rengaspaineet.
 
 

Vinkkejä nostotekniikkaan 

 
 
Selkäkanava