Selkäystävällisiä liikuntalajeja

Sauvakävely sopii selälle

Selkäkipu ja liikkuminen saattavat mielessä liittyä toisiinsa.  Selkä kuitenkin tarvitsee liikettä toipuakseen ja pysyäkseen toimintakuntoisena ja terveenä. Mielihyvää tuottava liikunta myös lievittää selkäkipua. 

Päivittäinen liikunta vahvistaa kehon omia kivunsäätelyjärjestelmiä, jolloin toimintakyky paranee ja selkäkipu vähenee. Monipuolinen ja säännöllinen liikunta ehkäisee selkävaivoja.

Kehon vaaliminen liikunnalla piristää, rentouttaa, rauhoittaa, irrottaa arjesta, lisää energisyyttä ja iloa. Löydä sellainen liikkumistapa, joka ei tuota sinulle stressiä vaan voimauttaa. Se voi olla yhtä hyvin arkiliikuntaa. 

Jokainen selkäkipuinen henkilö hyötyy selän omatoimisesta huolenpidosta - myös ne 1–2 % selkäkipuisista, jotka tarvitsevat selän leikkaushoitoa. 
 

Selkäkipujakson alkuvaiheessa voit edistää omaa toipumistasi kevyellä liikunnalla:

Pahimman selkäkipuvaiheen mentyä ohitse hyviä liikuntalajeja ovat esimerkiksi:

Selän ja muun kehon lihaksia voi hoitaa kuntosaliharjoittelulla.

Selkäkipuisen kannattaa kuitenkin kokeilla ja löytää itselleen sopivin liikuntamuoto. Liikuntaharjoittelu kannattaa aloittaa hitaasti. Lisää harjoittelun nopeutta ja kestoa vähitellen. Harjoittelun voi jakaa useampaan osaan päivässä. Oireet saattavat ohimenevästi lisääntyä, mutta niistä ei kannata huolestua elleivät ne pahene voimakkaasti tai pitkity. Tällöin ota yhteyttä lääkäriin.

Selkäkipujakson lievityttyä voit aloittaa säännöllisen liikunnan haluamallasi tavalla. Aiemmin vain vähän liikuntaa harrastanut henkilö hyötyy huomattavasti jo kevyestä säännöllisestä liikunnasta. Samalla ennaltaehkäiset selkäkivun uusiutumista.

Liikunta on terveelliseen ruokavalioon yhdistettynä myös yksi keino päästä eroon selkää kuormittavasta ylipainosta.

 

Tutustu fysioterapeuttien laatimiin jumppaohjeisiin

Ota käyttöösi  jumppaohjeet työhön ja vapaa-aikaan.  Löydät ohjeita taukojumppaan, keppi- ja kuminauhajumppaan, kahvakuulaharjoitteisiin ja muuhun liikuntaan.
 

 

Tule mukaan oman alueesi selkäyhdistyksen toimintaan!

Selkäyhdistykset tarjoavat sinulle muun muassa liikuntaryhmiä, vertaistukea, luentotilaisuuksia ja virkistystoimintaa. Lisätietoja oman paikkakuntasi toiminnasta saat lähimmän yhdistyksen yhteyshenkilöiltä.

 

Tervetuloa Selkäkouluun!

 

 

 

Selkäkanava