Selkäystävälliset vinkit kesäpuuhiin

Monen kesäpuuhiin kuuluvat marjojen poiminta, mattojen pesu ja halkojen hakkaaminen. Nämäkin askareet kannattaa tehdä ergonomisesti selkää säästäen.

Poimi marjat toispolvikyykyssä

  • Asetu toispolvikyykkyyn: toinen polvi ylhäällä ja toinen joko maassa tai pari senttiä ilmassa. Voit ottaa vapaalla kädellä tukea koukkupolvesta. 

  • Pidä yläselkä suorana ja alaselässä luonnollinen notko.

  • Pidä hartiat takana ja niska pitkänä.

  • Poimi suoraan eteenpäin. Ryhti pysyy näin luonnostaan parempana ja vältät niskaa ja selkää kuormittavia kiertoliikkeitä.

  • Vaihda kyykkyasentoa toiselle polvelle usein, esimerkiksi aina, kun siirryt uuteen paikkaan poimimaan. Käytä halutessasi polvisuojia pehmentämään tukipolven kuormitusta. 

  • Nouse ylös venyttelemään ja ojentamaan selkääsi kymmenen minuutin välein tai ennen kuin raajat puutuvat.

  • Venyttele vielä kotona kevyesti poimintasession jälkeen. Tee esimerkiksi venyttelyjumppa.

Matonpesussa voima  lähtee keskivartalosta   

  • Jos peset mattoja mattolaiturilla, asetu pesupöydän ääreen lantionlevyiseen haara-asentoon ja liu'uta lapoja alaspäin.

  • Jos käytössä ei ole pesupöytää, ota pesuvälineeksi pitkävartinen harja.

  • Matonpesijän voimanlähde on hyvä keskivartalon tuki. Aktivoi keskivartalo vetämällä napaa kevyesti sisään ja suoristamalla ryhti. Yritä pitää keskivartalossa pieni jännitys koko pesun ajan.

  • Tee pesutyö vartalon edessä ja siirrä mattoa pesun edetessä. Näin selkä ei rasitu kurottelusta ja kierroista.

  • Vaihda pesukättä silloin tällöin. Voit ottaa vapaalla kädellä tukea pesupöydästä.

  • Kun käsittelet märkää mattoa, nosta jaloilla älä selällä. Pidä mattoa lähellä kehoasi, näin taakka on helpompi kantaa ja selkä pysyy hyvässä asennossa.

​Muistathan pestä matot niille tarkoitetuilla pesupaikoilla tai kuivalla maalla laiturin sijaan, ettei pesuvesi huuhtoudu suoraan luonnonvesiin.

 

Jousta jaloilla halonhakkuussa

  • Asetu tukevaan, lantiota hieman leveämpään haara-asentoon.

  • Pidä polvet koukussa, alaselkä luonnollisessa notkossa ja hartiat alhaalla rentoina.

  • Hengitä lyöntien rytmissä: Vedä ilmaa keuhkoihin, kun viet kirveen taakse. Puhalla ilma ulos lyönnin mukana, näin keskivartalo aktivoituu ja saat lyöntiin lisää voimaa.

  • Jousta polvilla, kun kirves iskeytyy puuhun. Pidä alaselkä luonnollisessa notkossa lyönnin alusta loppuun, älä pyöristä alaselkää.

  • Kun pinoat ja kannat halkoja, säilytä alaselän notko.

Muista turvallisuus. Tähtää itseesi nähden pöllin uloimpaan reunaan. Huolehdi myös, että kirves on käteesi sopiva ja hakkuupölkky sopivan korkuinen.
 

Lisää ergonomiavinkkeja kotiin ja työpaikalle

 

Selkäkanava