Selkäystävällisiä vinkkejä lentomatkustamiseen

Huolehdi selästäsi lentomatkan aikana.Pitkiä matkoja matkustaessa lentäminen on usein nopein ja helpoin vaihtoehto. Lentokoneessa joutuu kuitenkin istumaan jopa useita tunteja, joten matkaan ja selän huoltamiseen lennon aikana kannattaa valmistautua jo ennen koneeseen nousua.
 

Matkatavarat

Selkäkipuisen kannattaa välttää matkatavaroiden nostamista penkkien päällä olevaan käsimatkatavarasäilytyslokeroon. Lennon henkilökunta on paikalla juuri sinua varten, joten pyydä apua matkatavaroiden käsittelyssä.

Jos kuitenkin nostat käsimatkatavarasi säilytystilaan itse, nosta ne ensin istuimen päälle. Muuta otteesi sopivammaksi ja nosta matkatavarat vasta sitten ylähyllylle. Älä käännä vartaloasi noston aikana.

Käsimatkatavarat kannattaa kantaa lentokoneeseen repussa tai kevyessä vedettävässä matkalaukussa. Älä käytä urheilukassin tyylistä laukkua, jota kannetaan yhden olan varassa. 

Repun sopiva paino on 10-15 prosenttia kantajan painosta, selkäkipuisilla jopa vähemmän.

Jos matkatavaroita on pidemmälle matkalle paljon, voi lentoasemilla tilata kantajapalvelun.

 

Vältä vartalon kääntöä matkatavaroita nostaessasi.

Lääkkeet käsimatkatavaroihin

Pidä tarvittavat lääkkeet mukana lennollasi. Pakkaa lääkkeet käsimatkatavaroihin ja ota esimerkiksi kipulääkkeitä tarpeeksi mukaan, sillä lento voi myöhästyä. Ota mukaan myös lääkkeiden reseptit.
 

Kivun lievitykseen

Voit ottaa mukaan ja käyttää kertakäyttöisiä lämpöpakkauksia, jotka lämpenevät avaamisen jälkeen.  Lämpöhoidon on todettu lievittävän pitkäkestoista selkäkipua. Voit myös harkita lämpö- tai kipulaastarin käyttämistä lennolla. Joillakin kylmäpakkaus lievittää kipua. Ota sitä varten halutessasi tiivis muovipussi mukaasi, jäitä saat lentohenkilökunnalta. Käytä kylmäpakkausta vaatteen läpi, ettet palelluta ihoa.

Käytäväpaikalta pääset helpoiten jaloittelemaan lentokoneessa.

Käytäväpaikalta pääsee helpoiten liikkumaan

Valitse lentokoneessa istumapaikkasi käytävän vierestä. Muista valita sellainen paikka, jonka istuinta voi säätää takakenoon.

Jos paikkoja varatessasi näet, että esimerkiksi takimmainen penkkirivi (vähiten suosittu) on kokonaan vapaa, kysy saisitko selkävaivasi takia varattua koko penkkirivin itsellesi. Voit tällöin nostaa penkkien käsinojat ylös ja makoilla.

Venyttele etenkin pitkien lentojen aikana. Jos käytät matkustaessasi kannettavaa tietokonetta, tue niskasi, selkäsi ja yläraajasi hyödyntämällä selkänojan kallistusta, tyynyjä ja peittoja.

 

Käytä esimerkiksi istuintyynyä alaselän notkon tukemiseksi.

Käytä istumatukea

Voit muotoilla istuintyynyn myös lentokoneessa olevista tyynyistä tai huovista. Istuimesi voi myös olla kulunut kovasta käytöstä ja mennyt hieman kuperan muotoiseksi. Tällöin kannattaa asettaa taiteltu huopa istuimen pohjalle.

Jos jalkasi eivät ylety maahan tai ne ovat muuten huonossa asennossa, käytä myös jalkatukea, jotta alaselkä ei ärtyisi.

Jotkut selkäoireiset pukevat tukivyön lennon ajaksi päälle ja kokevat sen helpottavan istumista. Myös teippauksesta kinesioteipillä tai urheiluteipillä tai voi olla hyötyä matkan ajaksi.
 

Muista myös nämä ohjeet

Juo vettä. Vesi kierrättää ravinteita kehossasi ja voi näin vähentää kipua.

Nouse jaloittelemaan 20-30 minuutin välein, jos mahdollista. Liikkuminen saa veren kiertämään paremmin ja helpottaa istumisen takia jumiutuneita lihaksia.

 

Lisätietoa selkäkivusta ja selän hoidosta

 

Selkäkanava