Pyöräily sopii selälle

Pyöräily on tehokasta keski- ja alavartalon treeniä.Pyöräily on tehokasta arki- ja hyötyliikuntaa. Työ- ja kauppamatkat taittuvat mainiosti pyöräillen ja voit välttää kantamisia. 

Pyöräily on hyvä kuntoilumuoto myös ylipainoisille ja alaraajojen nivelongelmista kärsiville, koska pyöräily ei kuormita niveliä.

Pyöräily on tehokasta alavartalon treeniä. Pyöräillessä työskentelevät reisi- ja pohjelihasten lisäksi pakaralihakset, joiden hyvä kunto antaa voimaa kyykistymisiin ja nostamiseen. Hyvä keskivartalon lihaskunto on tärkeä myös pyöräilyssä. Pidemmällä matkalla ja ylämäkiajossa siiretään voimaa vartalosta jalkoihin ja käytetään koko kehoa. Käsien ote ohjaustangosta saa olla napakka muttei kuitenkaan puristava, hartiat rentona ja rintakehä avonainen, kyynärpäät hivenen koukussa.

Mikäli selässä on ollut vaivoja, kannattaa valita polkupyörä, jossa ajoasento on mahdollisimman pysty. Pystyin ajoasento on vakiopyörissä ja jopoissa, joissa pystyy istumaan selkä ryhdikkäänä. 

Hybridipyörä mahdollistaa melko pystyn ajoasennon, kun taas maasto- tai maantiepyörällä ajoasento on etukumara. Etukumara ajoasento kuormittaa enemmän niska- ja hartiaseutua, koska niska joutuu yliojennukseen kyseisessä ajoasennossa. Maasto- tai maantiepyörällä ajettaessa kannattaakin ojentua pystyyn ajoasentoon säännöllisin väliajoin. Jos selkä on kunnossa, ei kumaria ajoasentoja tarvitse välttää. Matalassa ajoasennossa selkälihakset työskentelevät venyneessä asennossa, jolloin selkälihasten vahvistamiseen kannattaa kiinnittää erityistä huomiota. 

Jos haluaa vanhaan polkupyörään pystymmän ajoasennon, voi selvittää pyöräliikkeessä tai -korjaamolla, onko pyörään mahdollista asentaa ns. pidennysvarsi, jonka avulla saa ohjaustangon ylemmäksi ja ajoasennon pystymmäksi. Myös satulan koolla, muodolla ja kovuudella on väliä pyöräilykokemukseen ja -asentoon. 

Selän kannalta on parasta, että pyöräillessä tulee mahdollisimman vähän tärähdyksiä. Pyörän jousitus vaimentaa niiltä. Lisäksi pyöräilijöille on tarjolla muun muassa pehmusteilla varustettuja pyöräilyhousuja ja satulaan kiinnitettäviä geelipehmusteita. Pyöräily on tehokasta arki- ja hyötyliikuntaa eli esimerkiksi kauppamatkat voi kesällä mainiosti pyöräillä ja ostoksetkin saa usein tarakalle tai etukoriin. Näin selkä ei kuormitu ostoksia kantaessa.

 

Lisätietoa selästä ja selän hoidosta

 

Tervetuloa Tohtori Vahvaselän Selkäkouluun!

Selkäkanava