Notkoselkä

Notkoselkä on selän ryhtivirhe.Notkoselkä ei ole varsinainen selkäsairaus. Kyseessä on selän ryhtivirhe, joka liittyy usein lihasepätasapainoon. Notkoselkä on harvoin rakenteellinen. Silloin syynä voi olla ristiluun eteen kallistunut virheasento.

Selän keskiasennossa paine jakautuu tasaisesti välilevyille, jotka toimivat nikamien välissä luonnollisina iskunvaimentajina ja kuormituksen suodattajina. Notkoselässä kuormitus jakautuu epätasapainoisesti, nikamien pikkunivelet tulevat painoa kantaviksi ja välilevyt, selän lihakset ja muut pehmytkudokset altistuvat yksipuoleiselle rasitukselle ja toimintahäiriöille.

 

12 faktaa notkoselästä

  1. Alaselässä on normaalisti pieni notko (lordoosi), joka vaimentaa selän iskuja. Jos notko on korostunut, tilaa kutsutaan notkoseläksi
     
  2. Notkoselkäisyys ei aiheuta välttämättä oireita eikä haittaa. 
     
  3. Lapsen normaaliin kasvuun kuuluu yleensä oireeton notkoselkäisyys. Selkärangan asento arvioidaan kouluterveydenhuollon ryhtitarkastuksessa, jossa notkoselkä on tavallinen löydös. Lapsi tai nuori ohjataan fysioterapeutille, joka laatii yksilölliset ohjeet heikkojen lihasten vahvistamiseksi ja kireiden lihasten venyttämiseksi.
     
  4. Notkoselkä liittyy yleensä selän hallintaan, lihasheikkouksiin tai lihaskireyksiin eikä se ole merkki sairaudesta
     
  5. Notkoselän syy löytyy tavallisesti opituista asentotottumuksista, huonosta ergonomiasta, heikoista vatsa- ja lantion alueen lihaksista sekä kireistä reisi- ja lonkan koukistajalihaksista.
     
  6. Oireisen notkoselän kivun syynä voi olla selän pikkunivelten ylikuormitus, nivelsiteiden ylirasitus, lihasten heikkouteen liittyvä väsyminen ja kireys tai selän rappeumamuutoksiin liittyvä juurikanavan ahtauma. 
     
  7. Lihastasapainoa voi korjata yksittäisillä liikkeillä kuten syvien vartalon lihasten vahvistavilla harjoituksilla ja lonkan koukistajien venytyksillä. Selän hallintaa voi parantaa tasapainoharjoituksilla. Ergonomian parantamiseen töissä ja kotona kannattaa pyytää tarvittaessa työfysioterapeutin apua.
     
  8. Notkoselkä tulee usein esille vain liikehäiriönä, jolloin selän ryhti seisten on normaali, mutta esimerkiksi kyykkyliikkeessä selkä pettää äärinotkoon tiedostamatta. Syy voi löytyä pelkästään liikehallinnan puutteesta, mutta taustalla voi olla myös lonkkien tai nilkkojen liikerajoitus, jalkaterän ylipronaatio tai alaraajojen lihasvoiman heikkous. 
     
  9. Käytä fysioterapeuttia selvittämään rakenteelliset tekijät ja opettamaan liikkeiden oikeat suoritustekniikat sekä valmentajaa tai personal traineria lajikohtaisessa tekniikkaopetuksessa. Liikehallintaa voit harjoitella myös oheisella keppijumpalla.


     
  10. Pilates-harjoituksista voi olla apua notkoselän korjaamisessa. Myös jooga sopii liikuntamuotona notkoselkäiselle, kun muistaa välttää ääritaaksetaivutuksia. Mikään liikuntamuoto ei ole haitallinen, kun selän liiallista notkoa opitaan kontrolloimaan.
     
  11. Notkoselkä voi liittyä myös spondylolisteesiin tai skolioosiin. Tyypillisessä rakenteellisessa skolioosissa rintarangan kyfoosi (rangan kaarevuus ulospäin) on rangan kiertymisen vuoksi korostunut ja vastaavasti lannenotko suurentunut. Myös näissä tapauksissa toimintakyvyn parantaminen ja tarvittaessa manuaaliset käsittelyt pitävät selän oireet kurissa.
     
  12. Kun syvät tukilihaksesi ovat hallinnassa ja muistat venytellä lonkan koukistajat, voit pitää yllä tukilihasten voimaa keskivartalotreenillä.
 

Notkoselkä saattaa olla joskus rakenteellinen. Silloin syynä voi olla skolioosi, ristiluun kallistuminen eteen tai korostunut rintarangan kyfoosi eli taaksepäin työntyvä kaareuma, joka pakottaa lannerangan notkolle. 

 

 

Selkäkanava