Noidannuoli eli lumbago

Noidannuoli on tavallinen alaselkäkipuNoidannuoli eli lumbago on selän pehmytkudosten venähdys. Sen voi aiheuttaa äkillinen hallitsematon selän liike tai selän nytkähtäminen. Syntynyttä venähdystä selän kudoksissa kutsutaan lumbagoksi, kansankielellä noidannuoleksi.

Noidannuoli ärsyttää välilevyn uloimmissa säikeissä, nivelsiteissä tai lihaksissa sijaitsevia kipuhermopäätteitä. Venähdyksen tavallinen oire on alaselän äkillinen kipu.

Noidannuoli on yleinen vaiva - neljä viidestä suomalaisesta saa noidannuolen vähintään kerran elämässään. 

Noidannuolen alkupäivien hoitona voi olla lyhyt lepo. Kivun helpotuttua on tärkeää liikkua normaalisti, parantaa selän liikkuvuutta sekä vahvistaa keskivartalon ja jalkojen lihaksia.
 
8-15 % selkäkiputapauksista on sairauden aiheuttama. Myös selkäsairauksissa on alkuhoidon jälkeen olennaista rohkaistua liikkumaan ja käyttämään selkää oikein.  
 
Kudosvauriot ja sairaudet löytyvät kuvantamistutkimuksissa. Kuitenkin yhdeksällä kymmenestä löytyy täysin oireettomilta henkilöiltä magneettikuvauksissa välilevyrappeumaa, välilevypullistumia ja -repeämiä. Sen vuoksi magneettikuvantamista ei suositella tavallisessa selkäkivussa.
 
 

Noidannuoli on hyvänlaatuinen alaselkäkipu

Noidannuolta ja hyvänlaatuista alaselkäkipua kutsutaan epäspesifiksi, koska siihen ei liity varsinaista selkäsairautta. Tavallinen syy alaselkäkipujen pitkittymiseen on se, että reagoimme kipuihin parantumista haittaavalla tavalla. 
 
 

Selkäkivusta huolimatta on turvallista liikkua ja työskennellä

Kun selkään sattuu, ihmisen luonnollinen reaktio on välttää kipua. Tavallisessa alaselkäkivussa, johon ei liity vammaa tai vaikeaa hermojuuripuristusta, liike ei ole haitallista. 
 
Selkäkivusta huolimatta on turvallista liikkua ja työskennellä. Mukauta toimiasi ensimmäisten, kivuliaampien päivien aikana ja suosi lyhyttä lepoa.
 
Lisää aktiivisuuttasi asteittain ja säännöstele aktiivisuutta ennemmin ajan kuin kivun perusteella.
 
 

Näin voit auttaa kipeän selän toipumista

 

Rentoutuminen

Kivussa pallea jännittyy ja hengitys pinnallistuu. Pallea on myös yksi kehon syvistä tukilihaksista, sen hyvä toiminta on selän kannalta tärkeää. Palleahengitys parantaa selän ja rintakehän liikkuvuutta ja lievittää selkäkipua. Lisäksi palleahengitys rauhoittaa tahdosta riippumattoman hermoston kehoa rentouttavaa osaa, mikä nopeuttaa toipumista. Opettele palleahengitys: hengitä rintakehän alaosalla ja vatsalla. Sisäänhengityksellä vatsa ja kyljet kohoavat, uloshengityksellä laskevat.

 
Tutustu myös selän lepoasentoihin videon avulla.
 

 
 

Liikkuvuusharjoitukset

Tee pieniä selkärangan ja lonkkien liikkuvuutta lisääviä harjoituksia, kun kipu sallii. Lämmittele keho ennen liikkuvuusharjoituksia esimerkiksi lyhyellä kävelylenkillä. Voit käyttää myös lämpöpakkausta ennen liikkuvuusharjoituksia. Aloita liikkuvuusharjoitukset lempeästi makuulla ja selkäkivun helpottuessa etene istuen ja seisten tehtäviin harjoituksiin. 
 
 

Toiminnallinen harjoittelu

Toiminnalliset harjoitukset vastaavat arkipäivän liikkeitä, kuten kävelyä, taivuttelua, kiertoja ja kyykistelyjä. Pyri liikkumaan mahdollisimman rennosti välttäen selän jännittämistä ja hengityksen pidättämistä. Kun äkillinen kipu on laantunut, harjoittele työssä ja arjessa tarvitsemisiasi liikkeitä ja vahvista vartalon ja jalkojen lihaksia. Harjoita myös tasapainoa.
 

 

Fyysinen aktiivisuus

Harrasta kestävyysliikuntaa 20 -30 minuuttia päivittäin. Valitse liikuntamuotoja, jotka eivät pahenna kipua kohtuuttomasti. Voit jakaa liikunnan alussa useampaan osaan ja lisätä kuormituskestävyyttä pikkuhiljaa. Suosi ulkoilua ja arkiaktiivisuutta. 
 
Hakeudu fysioterapiaan tai muun asiantuntijan ohjaukseen, jos kipu jatkuu ja joudut rajoittamaan toimiasi.

 

Lisätietoa selästä ja sen hoidosta

 

Selkäkanava