Näin selkäsi selviää joulusiivouksesta

Joulu tuntuu joululta, kun kotona on siistiä. Siivousurakka voi kuitenkin kuormittaa selkää. Kun ergonomia on kunnossa, siivouskin sujuu sukkelammin. Näillä vinkeillä säästät selkääsi joulusiivouksessa.

 
1. Siivoa päivällä. Välilevyt ovat aamuisin pulleimmillaan ja silloin herkempiä vaurioitumaan. Jos siivoukseen on aikaa vain aamulla, tee muutama lämmittelyliike ennen siivouksen aloittamista.
 
 
2. Suunnittele ja jaa kotityöt. Selän kannalta on parempi siivota pienissä erissä ja useampana päivänä kuin tehdä suursiivous kerralla.
 
 
3. Muista tauot. Istu välillä, käy lattialle pitkäksesi ja nosta polvet ja lonkat 90 asteen kulmaan tuolin päälle. Tai kokeile muita selän lepoasentoja
 
 
4. Kerää tavarat lattialta ennen imurointia, näin vältyt kyykistelyltä imuroinnin aikana. 
 
 
5. Säädä imurin tanko niin pitkäksi, että voit imuroida selkä suorassa. Tangon pituutta säätämällä on mahdollista tehdä painonsiirtoa eteen ja taakse samalla polvista joustaen. 
 
 
6. Käytä hyviä siivousvälineitä, kuten jatkovarrellisia harjoja ja mikrokuituista levymoppia. Näin vältyt alaselän pyöristymiseltä ja saat pidettyä hartiat alhaalla. 
 
 
7. Siivoa molemmilla käsillä. Näin toinen käsi ja kehon puoli ei ylirasitu ja selkään tulee kiertoliikettä kummallekin puolelle. 
 
 
8. Opettele oikea nostotekniikka. Mattoja kääriessä muista koukistaa polvet ja pyri pitämään selkä mahdollisimman suorana. Hyvässä nostotekniikassa koukistetaan polvia ja lonkkia, jolloin alaselkään jää luonnollinen notko. 

 

9. Yritä tehdä joskus kumarrukset ja nostot yhdellä jalalla. Saat voimaharjoitusta jalan lihaksille ja alaselän asento pysyy luonnollisena. 
 
 
10. Laita turhat tavarat kiertoon. Vähemmän tavaraa = vähemmän siivottavaa.
 
 
TAI Palkkaa siivooja ja nauti siististä kodista. 
 
 

 

Lisätietoa ergonomiasta

 

 

Selkäkanava