Näin matkustat ilman selkäkipuja

Ajoasennon on tunnuttava helpolta.

Autolla ajaminen aiheuttaa monelle niska-, hartia- ja selkäkipuja. Ajon aikana kuljettaja joutuu istumaan pitkään samassa asennossa ja altistuu tärinälle. Liikkumaton asento myös heikentää selän aineenvaihduntaa.

Autoillessa kannattaakin kiinnittää huomiota hyvään ajoasentoon, selälle ystävälliseen autosta poistumiseen ja autoilun tauottamiseen.

Ohjeita hyvään ajoasentoon

  • Istu penkin perälle siten, että yläselkä saa hyvän tuen selkänojasta. Jos istuin ei tue riittävästi selkää, siihen voi hankkia irrallisen tuen tai laittaa selän taakse esimerkiksi rullatun pyyheliinan estämään alaselän liiallista pyöristymistä.
  • Varmista, että jalat yltävät koukussa hyvin polkimille ja kädet ovat noin 90 asteen kulmassa, kun otat kiinni ratista. Ajaessa käsien tulisi olla asennossa, joka on noin ”varttia vaille kolmen ja kymmentä vaille kahden välissä”. Pidä hartiat rentoina ja vaihtele käsien asentoa ajon aikana.
  • Autonistuimen niskatuen pitäisi olla mahdollisimman lähellä takaraivoa ja riittävän korkealla, jotta se ulottuu pään painopisteen yläpuolelle. Silloin se suojaa niskaa myös äkillisissä jarrutus- tai peräänajotilanteissa. Niskatuen käyttö myös rentouttaa niska-hartiaseutua. Kun auto on pysähdyksissä esimerkiksi liikennevaloissa, voit tehdä niin sanotun kaksoisleukaliikkeen – silloin niskan lihakset venyvät ja saat kireyden tunteen niskasta pois.
  • Pidä niska-hartiaseudun lihakset rentoina ajon aikana, niin et aja hartiat korvissa. Älä purista rattia liian tiukasti.

 

Helpota autosta poistumista

Liikkuminen voi olla ajomatkan jälkeen vaivalloista ja selkä jäykistynyt. Autosta poistuminen on usein vaikeampaa kuin sinne meneminen. Pysäköi auto niin, että autosta poistumiseen on riittävästi tilaa.

Nämä ohjeet opastavat selkää säästävään autosta poistumiseen. Autoon menoon voi soveltaa samoja ohjeita käänteisessä järjestyksessä.

  • Tartu vasemmalla kädellä auton katosta ja oikealla kädellä ohjauspyörästä niihin tukeutuen. Käännä vartaloa kohti auton ovea ja nosta vasen jalka ulos autosta.
  • Laske oikea jalka vasemman viereen. Kun vartalosi on kokonaan ovea kohti, siirrä pakaroita kohti istuimen reunaa ja siirrä myös käsi katolta auton oven yläreunaan. Oikea käsi on vielä ohjauspyörässä kiinni.
  • Kallistu rauhallisesti ulos autosta. Kontrolloi liikettä auton ovenkarmissa olevan käden avulla. Pidä polvet koukussa.
  • Ojenna polvet asteittain seisoma-asentoon käyttäen jalkalihasten voimaa.

     

Tee pysäköintipaikalla vetreyttäviä ja venyttäviä liikkeitä, esimerkiksi nosta hartioita ja pyöritä olkapäitä. - See more at: http://www.selkakanava.fi/nain-matkustat-ilman-selkakipuja#sthash.07omkoOY.dpufMuista tauotus

Pidä autoillessa lepotaukoja riittävän usein, vähintään kahden tunnin välein.

Tee pysäköintipaikalla vetreyttäviä ja venyttäviä liikkeitä, esimerkiksi pyöritä hartioita ja pumppaa niitä ylös-alas.

Selän taivutus korostetusti taaksepäin on hyvä vastaliike ajoasennolle.

Muista myös jaloitella, tee pieni kävelylenkki tai taukojumppaa. 

Nauti taukokahvit seisten.

Jos joudut matkustamaan paljon, muista, että satunnainenkin tauotus on selällesi parempi kuin täydellinen liikkumattomuus.

 

 

 

Tee taukojumppa!

Jo pienet liikuntahetket auttavat parantamaan kehosi aineenvaihduntaa, aktiivisuustasoa ja energiankulutusta - kokeile vaikka näitä taukojumppaliikkeitä!

 

Lähdetkö matkalle lentäen?

Matkaan ja selän huoltamiseen lennon aikana kannattaa valmistautua jo ennen koneeseen nousua. 

 

Lisätietoa selästä ja sen hoidosta

 

Selkäkanava