Muista ergonomia keittiössa

Ruoanlaitto ja tiskaus

Ole tietoinen asennostasi, kun valmistat ruokaa tai tiskaat. Työtason tulisi olla hieman kyynärpäiden alapuolella. Seiso lähellä työtasoa, jotta sinun ei tarvitse kurotella. Pidä selkä suorana. Tarvittaessa aseta toinen jalka hieman toista jalkaa edemmäksi tai aseta toinen jalka matalan tuen tai kaapiston alaosan päälle, jotta selkään kohdistuva kuormitus vähenee.

Tiskialtaan tulee olla kyynärpäiden korkeudella niin, ettei tiskatessa tarvitse nojata eteenpäin. Jos tiskiallas on rakennettu pituutesi nähden liian matalalle, laita tiskivati työtasolle tai toisen vadin päälle, jotta astioiden peseminen tapahtuu sopivalla korkeudella.

 

Näin täytät astianpesukoneen oikein

Jos voit vaikuttaa astianpesukoneen asentamiskorkeuteen, asenna se noin 40-50 sentin korkeuteen lattiatasosta, jolloin sinun ei tarvitse kumartua alas konetta täyttäessäsi ja säästät selkääsi. 

Täytä lattianrajassa oleva astianpesukone sivulta ja sopivan matkan päästä. Polvistu toisen jalan varaan. Pidä selkä suorana ja laita astiat koneeseen yksitellen. Astioita koneeseen laittaessasi voit koukistua lonkkanivelestä hieman eteenpäin. Vältä kuitenkin nojaamasta tai kurottelemasta liian pitkälle eteen. Jaa kehon paino tasaisesti jalkojen varaan.

Vaihtoehtoisesti voit kyykistyä koneen ääreen hajareisin niin, että nilkat ja polvet ovat linjassa toistensa kanssa.

 

Lisätietoa

 

Selkäkanava