Sauvakävely vahvistaa selkää

Sauvakävely kehittää vartalon lihaksia ja vahvistaa selkää.Kävelyä kannattaa harrastaa niska- ja selkäkivusta huolimatta useammankin kerran päivässä. Kävely pitää selän ja vartalon lihakset aktiivisina ja tehostunut hengitys sekä käsien ja jalkojen myötäliikkeet parantavat selkärangan liikkuvuutta. Samalla ennaltaehkäiset selkäkivun uusiutumista. 

Kävely on myös helppo liikuntamuoto, sillä se ei vaadi erityisiä järjestelyjä tai edellytyksiä. Kävely edistää kuntoutumista myös erilaisten selkäleikkauksien jälkeen.

  • Pidä kävellessä pää, hartiat ja lantio suorassa linjassa. 

  • Käytä pohjasta joustavia ja varresta nilkan liikkeen sallivia kenkiä, jotta askel pääsee rullaamaan.

  • Anna selän ja lantion myötäillä kävelyliikettä.
     

Sauvakävely kehittää vartalon lihaksia

Sauvakävely sopii kuntoilumuotona osalle niska- ja selkäkipuisista. Sauvakävely aktivoi leveää selkälihasta tavallista kävelyä enemmän. Sauvakävelyssä ylävartalo nojaa hieman eteenpäin, jolloin selkälihakset aktivoituvat. Myös hartiat, kädet ja muut yläselän lihakset saavat enemmän liikuntaa kuin tavallisessa kävelyssä. 

Sauvakävely auttaa myös niskavaivoihin, kun yläselän liikkuvuus paranee ja hartiat rentoutuvat.

Sauvakävely auttaa selkäkipuun

 

Sauvoja ei tuoda liikaa eteen. Käsi kulkee eteen ja ylös nyrkki edellä ja sauva seuraa perässä. Sauvan alapää osuu maahan vastakkaisen jalan kantapään takana. Sauvat ovat koko askelluksen ajan takaviistossa.

Sauvakävelyssä askel pitenee, kantaisku pehmentyy ja polvi joustaa sopivasti. Kun sauvat ovat lähellä vartaloa, ne ohjaavat painopistettä optimaaliseksi. Tämä ehkäisee puolestaan esimerkiksi jalkavaivoja.
 

Sauvakävelijän muistilista

  • Pidä hartiat alhaalla
  • Muista ylävartalon ja lantion kierto ja rullaus
  • Pidä jalkaterät eteenpäin
  • Siirrä kehon painopiste tasaisesti jalalta toiselle
  • Pidä sauvat lähellä vartaloa
  • Sauva osuu maahan takaviistossa noin 60 asteen kulmassa
  • Sauvatyöntö tapahtuu hartialinjan taakana
  • Käsi aukeaa sauvatyönnön lopuksi
  • Sauva osuu maahan vastakkaisen jalan kantapään taakse askeleen puoliväliin
  • Sauvojen suunta on koko suorituksen ajan taaksepäin
     

Sopiva sauvan mitta on noin 0,7 kertaa kävelijän pituus: esimerkiksi jos olet 165 cm pitkä, sopiva sauvojen pituus on 165 x 0,7 = 115 cm.

Sauvakävellessä katseen tulee olla suunnattuna eteenpäin.

Otteen tulee olla herkkä ja käden auettava työnnön lopuksi.
Sauvan tulee pysyä navan alapuolella ja ote on rento. Käsi aukeaa työnnön lopuksi.

 

Lisätietoa selästä ja selän hoidosta

Selkäkanava