Selkä ja hiihtäminen

Maastohiihto on hyvää kestävyysliikuntaa, sillä se parantaa tehokkaasti hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintaa. Hiihto on nivelystävällinen liikuntalaji ja sopii sen vuoksi myös iäkkäille ja nivelvaivoista kärsiville. Hiihto on myös sopiva laji selkäkipuisille, sillä se parantaa peruskuntoa, vahvistaa selkää ja voi ennaltaehkäistä uusia selkäkipujaksoja. Hiihtäminen vahvistaa kehon suuria lihasryhmiä ja keskivartaloa. Hiihto huoltaa jalkojen, selän, hartioiden ja käsivarsien lihaskunnon lisäksi selkärangan syviä lihaksia. Lisäksi hiihto kehittää tasapainoa. 

Maastohiihto jaetaan perinteiseen ja vapaaseen tyyliin eli luisteluun. Hiihtotyyleistä perinteinen on helpompi oppia ja turvallisempi aloittelijalle. Hiihtäessä pyritään vuorotellen potkaisemaan toisella jalalle vauhtia suksen liukumista varten. Teknisesti oikeaoppisessa hiihtotavassa vauhtia potkaistaessa käytetään koko vartaloa, jolloin potkut eivät rasita liikaa jalkojen ja selän niveliä. Perinteisen hiihtotyylin riskinä selän kannalta on suksen lipsahtaminen. Se voi tuottaa äkillistä kipua selkään, minkä vuoksi aloittelijan kannattaa liikkua rauhallisesti. 
 
Vapaahiihto on vauhdikkaampaa ja vaatii hiihtäjältä parempaa suksien hallintaa. Vapaahiihdossa pakaralihakset joutuvat tekemään enemmän töitä, mikä harjoittaa samalla tasapainoa. Kokeneempi hiihtäjä voi vaihdella perinteisen ja vapaan tyylin välillä, näin lihakset kehittyvät myös monipuolisemmin.
 
 

Venyttele ennen ja jälkeen hiihtoa

 

 

Lisätietoa selästä ja sen hoidosta

 

 

Selkäkanava