10 vinkkiä parempaan selkäkivun hallintaan

Kivun hyväksyminen tässä hetkessä on tärkeä askel kivunhallinnassa. Se vähentää stressiä ja selviydyt ajan myötä paremmin. Hyväksyminen ei tarkoita luopumista paranemisen toivosta eikä oikeudesta hyvään kivun hoitoon.
 
Hyväksy, että koet jonkin verran kipua.

 

10 vinkkiä kivunhallintaan

Kipeä selkä hyötyy myönteisestä asenteesta

  1. Suunnittele ja toteuta jaksotetetusti työtä, arkiaskareita, liikuntaa sekä rentoutumista päivittäin.
  2. Suhtaudu kipuun lempeästi. Kivun kanssa taisteleminen on kuin heittäisit bensaa tuleen. 
  3. Havaitse kiputuntemukset, mutta älä pelkää kipua
  4. Kipeä selkä ei ole kiva asia, mutta selkäkipu ei ole vaarallista.
  5. Rauhoita hengitystä. Pallea jännittyy kivussa. Palleahengitys lievittää kipua: hengitä sisään 5 sekuntia ja hengitä hitaasti ulos 5 sekuntia.  
  6. Aseta pieniä tavoitteita, joita voit saavuttaa jo tänään. 
  7. Etene rauhallisesti. Tavoitteen asettaminen tähän päivään on hyvä alku. 
  8. Vahvista itseäsi asteittainLiian kova yrittäminen ei ole viisasta. 
  9. Ole paras ystäväsi - lakkaa piiskaamasta itseäsi, jos sinulla on kärsimystä jo ennestään. Onnittele itseäsi pienestäkin päivittäisistä saavutuksista. 
  10. Hanki lisää energiaa liikunnasta.
 
 
Alaselkäkipu ja liikkuminen saattavat mielessä liittyä toisiinsa. Liikunnan vähentyessä elämä helposti kapenee. Päivittäinen liikunta vahvistaa kehon omia kivunsäätelyjärjestelmiä, jolloin toimintakyky paranee ja selkäkipu vähenee.
 
Kehon vaaliminen liikunnalla piristää, rentouttaa, rauhoittaa, irrottaa arjesta, lisää energisyyttä ja iloa. Löydä sellainen liikkumistapa, joka ei tuota sinulle stressiä vaan voimauttaa. Se voi olla yhtä hyvin arkiliikuntaa. 
 
Kipu on kuin mikä tahansa aivojen välittämä tieto - sillä ei ole kynsiä eikä hampaita, se ei ole tiikeri. Rentoutuminen ja mindfulness auttavat ymmärtämään, ettei kipu ole vaarallista.
 
Kipeä selkä voi johtua lihasjännityksestä ja paikallisista krampeista. Kipu lisää lihasjännitystä. Mielen ja kehon rentoutuminen laukaisevat jännitystä. Kokeile rentoutumiseen myös pilatesta, joogaa ja venyttelyä.
 
Onko sinulla harrastuksia, mielekästä tekemistä ja työtä sekä hyviä ihmissuhteita? Mielenvirkeyden vaaliminen ja tyydytystä antavat elämänsisällöt ovat osa kivunhoitoa ja paranemista
 
Länsimainen selitys kivulle on perustunut kehon rakenteisiin ja kudoksiin ja biologisiin selitysmalleihin. Hyvään kivun hoitoon kuuluu ihmisen kokonaisuuden, sekä ruumiillisen, psyykkisen, sosiaalisen, kulttuurillisen että tunteet huomioon ottava lähestymistapa.
 
 
 
 
Selkäkanava